Donnerstag, 28. Juli 2016

Wasterunner - Adventure after the World has ended.

"Ich möchte mal Fallout spielen." Ich mag es, wenn Spieler klare Wünsche äußern, und ich spiele auch gerne diese Wunschtitel, wenns möglich ist. Natürlich, natürlich werde ich nicht einfach ein Computerspiel eins-zu-eins in ein Rollenspiel umsetzen. Sowas macht mir wenig Spaß. 

Die (für mich) entscheidenden Setting-Elemente von Fallout sind die Vaults, die Reste an Technik und Zivilisation, verschiedene Fraktionen und Orden sowie natürlich die postapokalyptische Endzeitstimmung. Das sind schon einmal starke Zutaten. Geb ich das in meinen Kampagnenmixer, muß ich da natürlich noch nachstellen.

In den Mixer damit

Ich übernehme die obigen Elemente aus Fallout und rühre da hinein Mad-Max-Ästhetik, Stephen Kings Meisterwerk The Dark Tower und die Gruppendynamik von Shadowrun. (Den einleitenden Setting-Text gibts unten.) Dann erhalte ich:

Genre: Postapokalyptische Endzeit mit Wumms. Die Spielercharaktere ("Wasterunner") bilden eine Söldnergruppe in einer anarchistischen Welt voller Gewalt.
Thema: Tatsächlich "Moral" und inwieweit sie in einer sterbenden Welt eine Rolle spielt. Die SC können dabei sehr frei in ihrer eigenen Gestaltung sein (sollte aber eine funktionsfähige Truppe ergeben), denn wie auch Shadowrunner decken Wasterunner das komplette moralische Spektrum ab.
Setting: Endzeitwüste mit Strahlung und Resten an Zivilisation und Technik. Grundsätzlich eine Jeder-geger-Jeden-Welt aber mit Interessengruppen (Siedlungen, Orden, Bünde, Organisationen, Gangs).
Zentraler Konflikt: Da immer die Chance besteht, daß aus einem One-Shot eine Kampagne wird, behalte ich den mal noch für mich.


Ich stelle die Systemfrage

Talentliste noch in Arbeit
Nach recht kurzer Überlegung erscheint mir ein Hack meiner mittlerweile rundlaufenden Version des guten alten Mentzer-D&D geeignet (Hic Sunt Dracones). Die Regeln sind einfach und auch einfach zu modifizieren, das ganze System bricht unter kaum einer Belastung auseinander und neue Teile - in der Hauptsache Weird Science, Umwelteffekte und Fahrzeugkampf - sind rasch angeflanscht.

Ein bißchen graut mir vor dem Equipmentporn, den ich bei Spielen mit "Run" im Titel für unabdingbar halte. Ich mach sowas nicht gerne, werde aber wohl genug Schlachtmaterial in anderen OSR-Spielen mit Post-Apo-Thematik finden. Ein bißchen unentschlossen bin ich noch, ob Cyberwear irgendwie ins Konzept paßt. In der untergegangenen Welt des Settings hat es das vor dem Großen Knall sicher gegeben. 

Als Klassen schweben mir vor:

Gunslinger - Kämpfer. Kämpfer mit großen Wummen.
Junker - Diebe mit Weird Science.
Defiler - eine Magierform, wer das AD&D-Setting Dark Sun kennt, weiß, was ich meine.
Syker - Psioniker, die einzigen Heiler im Setting. 
Badlander - Ein Crossover aus Waldläufer und Barbar mit Erfahrung in den Wastelands

Dazu kommt die Herkunft (Bunker-People, Bikers, Tribals, Ruin-Dwellers) des Charakters, die einige Werte modifiziert. Abgerundet wird das durch (mögliche) Mutationen. Auf dem Notizzettel habe ich da bisher 30 Möglichkeiten, das sollte reichen.

Alles kein großes Thema. Ist schnell vorzubereiten und einige Ideen für das Einführungsabenteuer bzw. den One-Shot (je nachdem) habe ich auch schon.

Wasterunner - Welcome to the Future (Introduction)

We fucked it up. Oh boy, did we fuck everything up. We live in the dying world our fathers and mothers left us and we will leave a dying world to those coming after us, our sons and daughters. Beyond that? No one can tell.

And true to form, humanity fucked the world in ultimate irony. We always feared the end would come with a bang, a nuclear war and a nuclear winter. But it will end with a whimper, brought on not by world war but by world peace.

Ultimate irony. How human, how devastatingly human.

After millenia of war and murder, humanity had found peace. Right after the defeat of the alien colony ship and its forces we looked around our planet and thought of it as a whole. Perhaps knowing an advanced species being envious helped us cherish it more. The people hungered for peace and for improvement.

We made it. By 2056 of the Western Reckoning, we had all joined together. In this year, not a single country was at war. The nations worked in unison to stop the devastating effects of pollution on our planet.

2056 was the pinnacle of humanity.

Of course, mistrust and grudges wear through centuries and still lots of ultimate weapons were in existence. We were dismantling them, but it took time. For this period of transition, the United Nations decided on PAX, an Artificial Intelligence to control the weapons of the world and being overseen and assisted by an international panel of experts and politicians. The finest engineers designed it to be durable and redundant.

In 2057, it wiped us out.

Scientist at a facility called CERN in Europe worked with alien technology acquired from the enemy. They were trying to reverse the human effects on our planet. Despite their honorable intentions, they accidentally unleashed an electromagnetic impulse that burned trough the world.

It was a disaster. Every electronic system on the planet was destroyed or at least ceased to function. Planes crashed, infrastructure was wiped out, the world lost power and sank into darkness.

We didn't expect it to last forever.

The last system to fall that day was PAX. The first system to get back online was PAX and it was like someone trapped in a nitemare. It retrieved decade-old attack plans from its archives and set them into motion. Within minutes, all major and countless minor cities crumbled and burned in the shadows of mushroom clouds while the last storm of civilization raged across the globe. Europe was gone in the blink of an eye and North America almost went with it. Nobody here knows what happened to the rest of the world.

That was 93 years ago.

We are standing in the Mojave desert, and the remnants of human civilization suffers in the ruins and the radioactive wastelands of the aftermath. Some had been able to flee to self-sufficient underground bunkers built during the early 2000s. Those bunkers offered shelter and protection for decades. When those hidden there crawled back to the surface, bloodier times had returned while law and order had gotten wiped out.

The strong rule, the strong get the last resources. Motorized Gangs attack the settlements of increasingly sick people. Mutants and cutthroats squat in the ruins of cities. Bunker-People peer anxiously out of their airlocks. Wasterunners loan their guns to those who can afford them, and might once again makes right with few who dare to oppose.

There are pockets of civilization, where scientists still work and the law rules. But these beacons of hope are few and far in between, while humanity is shivering in the dark. And those scientists can only watch in horror, as the world dies. For the core of the planet is rotating slower and slower. In a few years it will have stopped all together and that, then, will be the end.

Meanwhile, the fist rules and the night has come. A Dark Man crosses the wastelands, his laughter howling in the wind, frightening the strange creatures roaming the wild. People change, some degenerate, some evolve physically and some develop strange mental abilities. It is a world of Junkers, of Sykers, and of Gunslingers. A hive of scum, but also a place of the last shining fragments of all what should have been good and noble in humankind.





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